Az utánfutó és tréler vontatása felelősségteljes feladat, amely számos szabályt és elővigyázatosságot igényel. Sokan hajlamosak alábecsülni a vontatás bonyolultságát, és olyan hibákat követnek el, amelyek veszélyesek lehetnek, és komoly anyagi károkat okozhatnak. Ebben a cikkben bemutatjuk a leggyakoribb hibákat, amelyeket vontatás során elkövethetünk, és hogyan kerülhetjük el őket.
Az utánfutó helytelen súlyelosztása az egyik leggyakoribb hiba, ami instabilitást okozhat. Ha a rakomány egyenlőtlenül van elosztva, az csökkenti a vontatójármű stabilitását, és növeli a balesetek kockázatát.
A teher elhelyezésekor érdemes a súly 60%-át az utánfutó elejére, közel a vonóhoroghoz helyezni, a maradék 40%-ot pedig hátrébb. Ez a súlypont segíti a vontatójármű stabilitását. Ezen túlmenően fontos, hogy a súly a tengelyek fölé vagy kissé előrébb kerüljön, mivel így biztosítható a teher egyenletes eloszlása, ami növeli a menetbiztonságot és csökkenti a hintázást vagy a lengést nagy sebességnél.
Az oldalsó súlyelosztásnál is ügyeljünk arra, hogy a bal és jobb oldal egyenletesen terhelődjön, hogy elkerüljük az oldalirányú instabilitást. Ha a súly túlságosan hátra kerül, az megnöveli az utánfutó „hintázásának” esélyét, ami különösen veszélyes lehet nagy sebességnél vagy szeles körülmények között.
Az egyik leggyakoribb hiba, amit járművezetők elkövetnek, a sebességkorlátozások figyelmen kívül hagyása. Az utánfutóval való közlekedés nagyobb kihívás, mert a vontatott jármű dinamikája eltér a normál vezetési szokásoktól. Magyarországon az autópályákon utánfutóval a maximális sebesség 80 km/h, de más utakon, például országutakon, városban, ennél alacsonyabb sebességre lehet szükség a biztonság érdekében.
Mindig tartsuk be a sebességkorlátozásokat, és alkalmazkodjunk az adott forgalmi és időjárási viszonyokhoz. Az utánfutó súlya és a vontatott jármű hosszabb féktávot igényel, így fontos figyelembe venni a lassabb gyorsulást és a nagyobb fékutat. A nagyobb sebesség különösen instabillá teheti a vontatmányt, ami szintúgy hintázást okozhat, és megnehezíti a jármű irányíthatóságát, főleg kanyarokban és lejtőkön
Az utánfutó vagy tréler helytelen rögzítése komoly balesetekhez vezethet, különösen nagy sebességnél. Ha a vonóhorog nincs megfelelően csatlakoztatva, az utánfutó leválhat, ami az irányítás elvesztésével járhat.
Erre az esetre érdemes megfontolni a biztonsági láncok alkalmazását. A láncokat keresztben kell rögzíteni a vonóhorog alatt, hogy szükség esetén megtámasszák az utánfutót. Ezzel a módszerrel létrejön egy „fészek”, amely megtartja a pótkocsit, ha a vonóhorog meghibásodik. Ezzel a technikával biztosítható, hogy a láncok elég lazák legyenek a kanyarodáshoz, de ne érjenek a talajhoz.
Az áruk laza rögzítése súlyos biztonsági kockázatot jelent, mivel a mozgó tárgyak az utánfutó instabilitását okozhatják, ami balesetekhez vezethet. A terhelés megfelelő rögzítése kulcsfontosságú, különösen nagy sebességnél vagy rossz útviszonyok között.
Hátrafelé túlnyúlás: A rakomány legfeljebb 2 méterre nyúlhat túl az utánfutó végén, de ez nem lehet hosszabb, mint a rakfelület hosszának fele. Ez azt jelenti, hogy a rakomány nem nyúlhat túl a megengedett határokon, még ha az utánfutó hosszabb is.
Előrefelé túlnyúlás: A rakomány túlnyúlhat az utánfutó elején, de legfeljebb a vontatójármű első részéig. Az előre nyúló rakományt nem szabad tovább engedni a vontatójárműnél.
Oldalirányú túlnyúlás: Az utánfutóra vonatkozó maximális szélesség nem haladhatja meg a 2,5 métert, beleértve a rakományt is. Az oldalirányú túlnyúlás esetén szintén biztosítani kell, hogy a jármű stabilitását ne befolyásolja.
Túlnyúló rakomány jelölés:
Az utánfutók és trélerek túlterhelése komoly kockázatot jelenthet a közlekedés során. Ha a jármű túllépi a megengedett maximális terhelhetőséget, az jelentősen befolyásolhatja a jármű manőverezhetőségét és fékezését. A túlterhelt utánfutók instabilitást okozhatnak, különösen kanyarokban, fékezéskor vagy hirtelen manőverek során, amely növeli a balesetek kockázatát.
Az utánfutó vagy tréler maximális össztömege nem haladhatja meg a vontatójármű megengedett legnagyobb össztömegét. Fontos, hogy mindig ellenőrizzük a vontatási kapacitást és a jármű forgalmi engedélyében szereplő adatokat, amely tartalmazza az adott jármű által vontatható maximális terhelést
A megfelelően karbantartott fékrendszer és gumiabroncsok elengedhetetlenek a biztonságos vontatáshoz. Ha a gumik kopottak, vagy a fékek nem működnek megfelelően, a jármű irányíthatatlan lesz, különösen vészhelyzetben.
Rendszeresen ellenőrizzük a gumik állapotát és a fékrendszert, különösen hosszabb utak előtt. A megfelelő guminyomás fenntartása és az időszakos fékellenőrzés elengedhetetlen.
Sokan nem tudják, hogy milyen kategóriájú jogosítvány szükséges a különböző típusú utánfutók vontatásához. Magyarországon B kategóriás jogosítvánnyal legfeljebb 750 kg össztömegű utánfutót lehet vontatni, de nagyobb utánfutókhoz B+E vagy C+E kategóriás engedély szükséges.
Mielőtt utánfutót vagy trélert bérelnénk, mindig ellenőrizzük, hogy a jogosítványunk megfelelő-e a vontatáshoz.
Az utánfutó világításának és jelzőrendszerének hibás működése súlyos következményekkel járhat, különösen éjszakai közlekedésnél. Ha a féklámpák vagy az irányjelzők nem működnek megfelelően, a mögöttünk haladók nem tudnak időben reagálni.
Minden indulás előtt ellenőrizzük a világítási rendszert, különösen a féklámpákat és az irányjelzőket.
Az utánfutóval történő közlekedés során gyakori hiba, hogy a járművezetők nem vásárolnak megfelelő autópálya matricát. Magyarországon az utánfutókra külön matrica szükséges, ha a vontató jármű D2 vagy B2 kategóriába tartozik.
Mindig tájékozódjunk az autópálya matrica szabályairól, és szerezzük be a megfelelő matricát, hogy elkerüljük a büntetéseket. Mikor kell autópálya matrácát vásárolni az utánfutóra? „Cikkünkben” részletesen leírjuk az erre vonatkozó szabályozásokat.
A rakományt mindig biztonságosan kell rögzíteni. Fontos a rögzítő hevederek, spaniferek, rögzítő hálók használata, és biztosítani kell, hogy a rakomány ne mozduljon el a szállítás során. Ha a rakomány kiáll az utánfutóból, azt megfelelő jelzésekkel (piros zászló vagy fényvisszaverő) kell ellátni.
A vonóhorog rögzítésekor ellenőrizd, hogy a biztonsági láncok keresztben vannak rögzítve a vonóhorog alatt, és elég lazák a kanyarodáshoz, de nem érnek a talajhoz. Ez biztosítja, hogy a vontatmány stabil maradjon vészhelyzet esetén is.
A laza rakomány elmozdulhat menet közben, ami instabilitást okozhat, növelve a baleset kockázatát. A helytelenül rögzített rakomány súlyos bírságokat is vonhat maga után, ha közúti ellenőrzés során kiderül, hogy nem felel meg a szabályoknak.
További információk és gyakori kérdések az utánfutó és tréler bérléssel kapcsolatban megtalálhatók a GY.I.K. oldalunkon, ahol részletesen bemutatjuk a bérlés folyamatát és a felmerülő kérdésekre adott válaszokat.